BEHANDELINGEN
L-EF BEHANDELING
L-EF BEHANDELING
EXECUTIEF FUNCTIONEREN & MOTIVATIE
Inzicht in jouw eigen aanpak (wat werkt? wat belemmert?) bij het maken of leren van jouw huiswerk, helpt je om jouw executieve functies te versterken. Executieve functies zijn belangrijk voor het organiseren en uitvoeren van allerlei handelingen in het dagelijks leven, om je te kunnen concentreren of bijvoorbeeld bij het plannen van het leren voor toetsen.
Voor wie?
L-EF behandeling is voor kinderen/jongeren die hulp kunnen gebruiken bij het efficiënter plannen en organiseren van hun schooltaken en gemotiveerd zijn om dit zich eigen te maken. Eerdere hulp vanuit school of huiswerkbegeleiding is onvoldoende effectief gebleken. Mogelijk is er sprake van een classificatie of situationele factoren van waaruit de moeite met het organiseren van schooltaken te verklaren is.
Behandeltraject
Deze individuele behandeling is gericht op het inoefenen en inzetten van leerstrategieën en het ontwikkelen en versterken van Executieve Functies die voor jou helpend zijn om jouw schooltaken met zelfvertrouwen aan te gaan en uit te voeren. Daarbij wordt ook nadrukkelijk naar je omgeving (school, ouders) gekeken en wordt deze zo nodig meegenomen in de behandeling om jou passend te kunnen ondersteunen.
Effectieve behandelelementen en doelen
- Je ontdekt of jouw persoonlijke voorkeursaanpak het meest efficiënt is voor je schooltaken. Je oefent met plannen en organiseren.
- Je probeert nieuwe en verschillende manieren van leren uit.
- Jouw motivatie en zelfvertrouwen ten aanzien van schoolwerk worden vergroot.
- Je ontwikkelt een groei mindset.
- Je zelfstandigheid wordt vergroot.
Praktisch
- Na een intake wordt beoordeeld of L-EF behandeling passend is.
- L-EF behandeling kan ook deel uitmaken van een bredere behandelopzet.
- De behandelduur is tenminste 10 sessies op wekelijkse basis.
- Een sessie duurt ongeveer 1 uur.
- Wanneer de situatie er om vraagt, biedt Helios indien mogelijk, de behandeling op school.
- Na afronding van de behandeling is er een evaluatiemoment met de jongere en diens ouder(s)/ verzorger(s).