Klachtenregeling

De medewerkers van Helios zetten zich dagelijks in om je zo goed mogelijk te helpen. Toch kunnen er misverstanden ontstaan of gevoelens van onvrede over de behandeling van je kind of van jou of de bejegening.
Indien je niet tevreden bent spreek dan eerst met de betrokken behandelaar/hulpverlener(s). Deze zal samen met je naar een oplossing zoeken.
Mocht een gesprek met de betrokken behandelaar/hulpverlener niet (meer) tot de mogelijkheden of wenselijkheden behoort, kan je contact opnemen met waarnemend directeur Margit Horsthuis, e-mail: margit@helioskj.nl

Alle cliënten binnen Helios hebben daarnaast recht op een onafhankelijke cliëntvertrouwenspersoon (Jeugdstem). Daarnaast is het mogelijk om een klacht in te dienen bij het klachtenportaal Zorg.

Zorg Jeugdstem- vertrouwenspersonen AKJ

Voor wie is jeugdstem?
Ieder kind, elke jongere en elke (pleeg)- ouder die te maken heeft met jeugdzorg kan ons inschakelen. Soms verblijven de kinderen en jongeren niet thuis maar in een (open of gesloten) jeugdzorginstelling, pleeggezin of gezinshuis. Onze vertrouwenspersonen gaan met vaste regelmaat op bezoek in deze instellingen. Zo zijn zij zichtbaar en direct benaderbaar voor jongeren die dan meteen vragen kunnen stellen of klachten bespreken met hun vaste vertrouwenspersoon.

Ook jongeren die ambulante behandeling ontvangen kunnen een beroep op ons doen. De vertrouwenspersonen zijn beschikbaar voor cliënten van Centra voor Jeugd & Gezin, jeugd- en wijkteams, instellingen die de jeugdzorg uitvoeren, organisaties voor jeugdbescherming, de jeugdreclassering, de Raad voor de Kinderbescherming en Veilig Thuis.

Wat kan- jeugdstem voor je doen?
Heb jij te maken met de jeugdzorg? Dan is het goed om te weten dat je altijd kunt praten met een van onze vertrouwenspersonen. Een vertrouwenspersoon is iemand waarmee kinderen, jongeren, ouders of pleegouders in vertrouwen iets kunnen bespreken. Dus zonder dat een ander te horen krijgt wat er is besproken.

Een vertrouwenspersoon kan informatie geven over hoe de jeugdzorg in elkaar zit, wat je kunt verwachten, wat je rechten zijn, hoe je een gesprek op gang kunt brengen als iets je dwarszit, en hoe je een klacht kunt indienen. De vertrouwenspersoon adviseert en ondersteunt je hierbij. Daarbij kijken we altijd welke ondersteuning jouw voorkeur heeft.

Hoe bereik je jeugdstem?
Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg en daar vragen over heeft, kan bij ons terecht. Voor informatie, advies of ondersteuning.

  • Telefoon: 088 555 1000. Je kunt ons gratis bellen op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur.
  • Via de online chat. De chat is doorgaans geopend van maandag t/m donderdag van 16:00-20:00 uur en op vrijdag van 15:00-17:00 uur.
  • Of via ons  contactformulier te vinden op de website www.jeugdstem.nl
    Je vult je gegevens in en wordt binnen 2 werkdagen teruggebeld.

Klachtenportaal Zorg

Wil of kan je de klacht niet bespreekbaar maken met ons, of wens je onafhankelijke ondersteuning hierbij, dan kan je contact opnemen met Klachtenportaal Zorg.
Klachtenportaal Zorg is een externe organisatie waarbij we zijn aangesloten om onvrede en klachten over onze zorg te helpen oplossen.

Heb je je klacht of onvrede opgestuurd, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden om deze in behandeling te nemen en welke procedure erbij past. Als er informatie ontbreekt of onduidelijk is, nemen zij contact met je op om het volledig te maken en ervoor te zorgen dat de klachtenprocedure goed opgestart wordt.

Wil je advies over hoe je om kan gaan met een situatie waar je ontevreden over bent? Ook dan kan je contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. Je start dan nog geen procedure op.

Geef je klacht door met het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg. Je kunt ook een e-mail sturen aan info@klachtenportaalzorg.nl. Weet je niet welke klachtenprocedure voor je geldt? Ook daar kan Klachtenportaal Zorg je mee helpen.

Het doel blijft het oplossen van onvrede en klachten.